ד"ר עידית סוסליק

מרצה, חוקרת וכותבת מחול

 

החיבור שלי לעולם המחול מתחיל בגוף; במפגש עם תנועה, תרבות ושפה לא מוכרות שחוויתי בשיעור הפלמנקו הראשון שעשיתי בחיי, אי שם בסוף שנות התשעים. ההתרגשות מגילוי הפלמנקו כדרך להביע את עצמי הפכה עד מהרה לסקרנות אינטלקטואלית לגבי מקורותיו ההיסטוריים של הריקוד ותפקידיו התרבותיים. לכן סללתי לעצמי שני נתיבים מקבילים של הוויה ועשייה, שמפרים זה את זה עד היום.

 

את הכשרתי בריקוד קיבלתי אצל מורות מובילות בארץ, ובהמשך לימדתי פלמנקו במספר בתי ספר למחול. רקדתי בלהקות של סוניה גרסיה ושירי וילד, והופעתי כרקדנית סולנית לצד אמן הגיטרה באלדי אולייר וגם עם הזמרת אנדלה ניר. ב-2011 יצרתי יחד עם חברותיי, הרקדניות עדי דוידוביץ' ומאיה מלביץ'-פרידמן, את מופע הפלמנקו "שלוש נקודות מבט" שהועלה בתיאטרון ענבל. כיום אני ממשיכה להשתלם בארץ ובספרד אצל רקדני הפלמנקו המובילים.

 

בשנים האחרונות התנסיתי ביצירת תנועה וכוריאוגרפיה גם למספר הפקות שעלו בחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל-אביב, ולהצגה "אמונה אהבה תקווה" בבימויה של ריקי חיות, שמוצגת בתיאטרון תמונע החל מאוגוסט 2014.

 

את דרכי האקדמית מיקדתי מראשיתה באמנויות ספרד ובמחול הספרדי. סיימתי תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני בהצטיינות יתרה בתכנית הרב-תחומית והבינתחומית באוניברסיטת תל-אביב, כך שלימודי דוקטורט היו המשך טבעי וגם הגשמה של חלום. רציתי לכתוב מחקר עומק על פלמנקו שיתרום משהו חדש לשיח הקיים, ואני נוטה להאמין שהצלחתי. בדצמבר 2017 הוענק לי התואר "דוקטור לפילוסופיה" על עבודת המחקר שלי בנושא ריקוד הפלמנקו העכשווי, שכותרתה - פלמנקו ופיוז'ן: 'תגובה' ו-'התנגדות' לתחביר תנועתי מסורתי. מאמרים שכתבתי כחלק מתהליך המחקר כבר הוצגו בכנסים אקדמיים בארץ ובעולם ופורסמו באסופות ובכתבי-עת מקצועיים ואקדמיים בארץ ובחו"ל.

 

כיווני המחקר שלי הוביל אותי גם אל העולמות המרתקים של התיאטרון והמחול העכשוויים. מזה למעלה מעשור אני מלמדת קורסים על תולדות המחול, הערכה ביקורת ושיפוט במחול, אמנות וחברה, ומחול אתני וישראלי בבית-הספר לתיאטרון חזותי בירושלים ובסמינר הקיבוצים, ומעניקה בקביעות הרצאות בעברית ובאנגלית על מחול, תיאטרון ואמנויות במסגרות ובמוסדות שונים. אחרי שכתבתי ביקורות עבור פלטפורמות תוכן שונות (פה שם, עכבר העיר) במשך כמה שנים, החלטתי לרכז את הכתיבה שלי באתר זה, ובמקביל לפתח גם אפיק של אוצרות אירועי מחול ושיח, כדי לחבר קהלים שונים ומגוונים למחול ולאמנויות, עשייה שעבורי היא לא פחות משליחות.  

 

מאוגוסט 2016 ועד אוקטובר 2017 מילאתי את תפקיד רכזת תחום המחול בפרויקט תרבות לפריפריה של משרד התרבות (הגוף שהחליף את תרבות לישראל), וזו היתה עבורי חוויה מלמדת, מאתגרת ומצמיחה. כיום אני ממשיכה לחפש אפיקים רבים ככל האפשר על מנת לקדם ולמנף את המחול הישראלי. 

צילום: יהונתן שאול

שלוש נקודות מבט

שלוש נקודות מבט

כוריאוגרפיה וביצוע: עדי דוידוביץ', מאיה מלביץ'-פרידמן ועידית סוסליק. תיאטרון ענבל, 2011 צילום: הגר דופלט

Entre Alegria y Pena

Entre Alegria y Pena

כוריאוגרפיה: שירי וילד. ביצוע: להקת Ritmo. סוזן דלל, 2006 צילום: דדי ליפשיץ

שלוש נקודות מבט

שלוש נקודות מבט

כוריאוגרפיה וביצוע: עדי דוידוביץ', מאיה מלביץ'-פרידמן ועידית סוסליק. תיאטרון ענבל, 2011 צילום: הגר דופלט

שלוש נקודות מבט

שלוש נקודות מבט

כוריאוגרפיה וביצוע: עדי דוידוביץ', מאיה מלביץ'-פרידמן ועידית סוסליק. תיאטרון ענבל, 2011 צילום: הגר דופלט

דולי סיטי

דולי סיטי

בימוי: נתי בן חנן. כוריאוגרפיה: עידית סוסליק. החוג לתיאטרון, אוניברסיטת תל-אביב, 2013 צילום: כפיר בולוטין

דולי סיטי

דולי סיטי

בימוי: נתי בן חנן. כוריאוגרפיה: עידית סוסליק. החוג לתיאטרון, אוניברסיטת תל-אביב, 2013 צילום: כפיר בולוטין

דולי סיטי

דולי סיטי

בימוי: נתי בן חנן. כוריאוגרפיה: עידית סוסליק. החוג לתיאטרון, אוניברסיטת תל-אביב, 2013 צילום: כפיר בולוטין

אמונה אהבה תקווה

אמונה אהבה תקווה

בימוי: ריקי חיות. תנועה וכוריאוגרפיה: עידית סוסליק. תיאטרון תמונע, 2016 צילום: אר'לה הצמצם הבוער

אמונה אהבה תקווה

אמונה אהבה תקווה

בימוי: ריקי חיות. תנועה וכוריאוגרפיה: עידית סוסליק. תיאטרון תמונע, 2016 צילום: מיקה קושלביץ

2016, כל הזכויות שמורות לעין העכשווית

אמונה אהבה תקווה

בימוי: ריקי חיות. תנועה וכוריאוגרפיה: עידית סוסליק. תיאטרון תמונע, 2016 צילום: מיקה קושלביץ